Scratch

Je wilt je eerste stappen zetten in de wondere wereld van coderen? Dan is Scratch de ideale opstap: met visuele blokjes bouw je je eerste spelletjes. Je laat tekenfiguurtjes bewegen en geluiden maken, bouwt scoreborden en leert zo spelenderwijs de basisprincipes van programmeren.

Vergis je niet, achter het speelse en schattige uiterlijk, schuilt een echte programmeeromgeving: je zal met Scratch uitgedaagd worden om logisch na te denken en grote vraagstukken op te splitsen in kleinere, iets wat "echte" programmeurs de hele tijd doen. Je zal versteld staan van de mogelijkheden van Scratch, zodat je je creativiteit en je programmeerskills  naar hartenlust kunt botvieren. Vind je een probleem in je Scratch code niet? De "echte" programmeurs gebruiken een zogenaamde debugger om problemen in programma's te vinden en te leren begrijpen. Er werd een in 2023 megacoole debugger voor Scratch gemaakt aan de Universiteit Gent! 👏 🎉 Je kan je project exporteren van www.scratch.mit.edu en weer importeren op de versie van de Scratch editor van de Ugent, dan het 🪲 icoon klikken en het probleem laten gebeuren, vervolgens op een pauzeknop drukken en terugspoelen.

Kijk maar eens in de projecten op www.scratch.mit.edu voor CDJEeklo - cdj9900. Daar vind je een hoop voorbeelden waar we in de dojo's aan gewerkt hebben. Er zijn beginnerskaartjes, opdracht kaarten en thematische ideetjes. Er zijn ook websites met tutorials, bijvoorbeeld raspberrypi.org, https://cdjeeklo.gitlab.io/scratch/ en https://www.leer-scratch.be.

Bij iedere dojo wordt een Opdracht in de Kijker voorgesteld. De kinderen kunnen met die opdracht creatief aan de slag of kunnen compleet iets anders uitwerken.